۴ کتاب طرح کتاب خوان آبان‌ماه ۱۳۹۶ معرفی شد

چهار کتاب «روز خدا» نوشته سید محمد هاشم پوریزدان‌پرست، «خُلق عظیم پیامبر اعظم» نوشته علی احمدی‌خواه، «پیامبر و قصه‌هایش» نوشته غلامرضا حیدری ابهری و «اشکانه» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی در قالب طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه ۱۳۹۶ معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان آبان ماه با معرفی ۴ کتاب در کتابخانه‌های سراسر کشور آغاز به کار کرد که بر این اساس کتاب «روز خدا» نوشته سید محمد هاشم پوریزدان‌پرست از انتشارات سوره مهر با موضوع تسخیر لانه جاسوسی، «خُلق عظیم پیامبر اعظم» نوشته علی احمدی‌خواه از انتشارات مسجد مقدس جمکران با موضوع زندگی و زمانه پیامبر گرامی اسلام برای بزرگسالان، کتاب ۵ جلدی «پیامبر و قصه‌هایش» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات جمال شامل داستان‌هایی از زندگی حضرت محمد(ص) برای کودکان و نوجوانان و همچنین رمان «اشکانه» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات قدیانی با موضوع دفاع مقدس ویژه طرح کتاب‌خوان آبان‌ماه معرفی شدند.

  

نور بر پیکر سیاه شیطان

روز خدا

روز خدا (بررسی علل و خاطرات نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی)

نویسنده: محمّدهاشم پوریزدان‌پرست

نـاشـر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۳۴۰

وقتی خدا بخواهد یک هدف الهی محقق شود؛ حتّی اگر دشمنان تا بُن دندان مسلّح، به انواع امکانات مادّی مجهّز شوند کاری از پیش نخواهند برد و عاقبت «روز خدا» فرا می‌رسد.

حماسه آگاهانه دانشجویان قهرمان در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ یکی از روشن‌ترین مصداق‌های این کلام بلند امام خمینی رحمت‌الله علیه است: «اسلحه‌داران نادان، هرگز نخواهند توانست بر اراده یک ملت حاکم گردند.»

وقتی آمریکایی‌ها که با پیروزی انقلاب اسلامی به‌شدت خسارت دیده بودند و دستشان از منافع استراتژیک‌ترین کشور وابسته به آمریکا (ایران) کوتاه شده بود با همه عوامل پیدا و پنهان خود، دست به کار انجام کودتایی علیه انقلاب نوپای اسلامی شدند؛ بصیرت و تدبیر جوانان انقلابی آخرین بازمانده‌های ملعونشان را از خاک پاک وطن ریشه‌کن و نقشه‌هایشان را نقش بر آب کرد. اراده و بصیرت ملّت شریف ایران موجب شد، ساختمان دیپلماتیکی که حیات خلوت آمریکا در ایران محسوب می‌شد، امروز به یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت ایران تبدیل شود.

«روز خدا» خاطرات روزشمار سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست از دانشجویان پیرو خط امام از نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی است.

کتاب  «روز خدا» با بررسی علل و زمینه‌های تسخیر سفارت آمریکا درایران آغاز می‌شود و به موضوعاتی چون قائله گنبد، عدم همراهی دولت موقت با سیاست‌های انقلاب اسلامی و مروری بر فعالیت‌ها و ترور شهید مطهری و نیز فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی بنی صدر و رحلت آیت‌الله طالقانی می‌پردازد.

متن این کتاب در ادامه شامل روزشمار ۲۴ روز از حضور راوی در لانه جاسوسی است که شامل روزنوشت‌های وی درباره مشاهدات خود در این مکان است.

نویسنده کتاب بیان می‌کند: «برنامه‌ریزی تسخیر لانه جاسوسی، توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و پلی تکنیک (امیرکبیر) انجام شد و آن‌ها از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و ملّی (دانشگاه شهید بهشتی) برای اجرای برنامه دعوت کرده بودند.»

این کتاب دریچه‌ای تازه به وقایع تسخیر لانۀ جاسوسی و  روز ۱۳ آبان را به روی خواننده می‌گشاید و او را از نمایی نزدیک با اتفاقات آن روزها آشنا می‌کند. با توجه به اینکه گزارشات به صورت روزشمار نوشته شده، جزئیات حوادث و حس و حال آن  به خوبی به مخاطب انتقال می‌یابد، همینطور متن نسبتاً کوتاه گزارش‌های روزانه نیز بر اثربخشی آن افزوده است.

از جذاب‌ترین قسمت‌های دیگر کتاب، پی‌نوشت پایانی است که در آن یک معرفی نسبتاً مختصر و البته بسیار مفید از بیش از ۱۲۰ شخصیت مطرح رژیم پهلوی و انقلاب اسلامی که هر یک به نحوی با این حادثه مرتبط بودند ذکر شده است.

امین عرش و فرش

خلق عظیم پیامبر اعظم

خُلق عظیم پیامبر اعظم؛ جلوه‌های رحمانی رسول رحمت

نویسنده: علی احمدی‌خواه

نـاشـر: انتشارات مسجد مقدّس جمکران

تعداد صفحات: ۳۵۹

آمد و سرآمد شد، سرآمد همه برگزیدگان. آمد و مُصطفی لقب گرفت. فیض فراگیر وجود شریفش صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شامل همگان شد؛ زمینیان و قدسیان از نعمت وجود نازنینش متنعّم شدند و خداوندش به «خُلق عظیم» ستود.

اسلام پیام‌آور بزرگ گسترش اخلاق نیکو و رفتار شایسته است و توصیه‌ها و فرمان‌های اخلاقی این دین مبین، در زمره مهم‌ترین آموزش‌های اخلاقی تعلیم و تربیت بشر، در طول تاریخ است و رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به‌عنوان منادی این دین بزرگ، خود، اخلاق‌مدارترین مسلمان بودند و به برکت اخلاق نیکو و خُلق خوش، بر دل‌های مردم حکومت می‌کردند و بسیاری از دشمنان و معاندان، مقهور و تسلیم مهربانی‌های کم‌نظیر ایشان شده و به دین اسلام مشرّف شدند.

در کتاب خُلق عظیم پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به زیبایی، با جلوه‌های رحمانی در کردار و رفتار رسول رحمت آشنا می‌شویم.

بخش نخست کتاب به ارزش انسان و حفظ حقوق او از دیدگاه اسلام، حوادث کودکی تا بعثت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و حکایت‌های رحمت و جلوه‌های رحمانی سیره پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌پردازد.

بخش دوم بر رأفت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نسبت به حیوانات و همه جانداران گذری داشته و بخش سوم، روایت رحمت است و مهربانی خاتم‌الانبیاء را از زبان ائمه اطهار علیهم‌السلام، اصحاب و شعرای پارسی‌گوی، نقل می‌کند.

در این کتاب از زبان مبارک رسول امین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌خوانیم:

«من، برای نشر خوبی‌ها مبعوث شدم. به مهربانی با مردم امر گشته‌ام؛ ‌اساس آیین من، عدالت است. هیچ‌کسی را بیش از توانایی‌اش تکلیف نمی‌کنم. خشونت شوم است و مهربانی، مبارک. مهربانی با مردم، نصف ایمان و عقل است...»

۷۰ حکایت عبرت‌آموز از رسول مهربانی‌ها

مثل دانه های شن

پیامبر و قصّه‌هایش

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

تصویرگر: هدی حدادی

نـاشـر: نشر جمال

تعداد صفحات: ۳۶۰

دوست‌داشتنی و مهربان بود و به کودکان و جوانان محبّت ویژه داشت وجود ایشان را قدر می‌نهاد و بر آموزش این قشر آینده‌ساز در ابعاد گوناگون تأکید می‌کرد.

در زندگی سراسر خیر و رحمت رسول مهربانی‌ها، محمّد امین صلی‌الله علیه و آله، ماجراهایی بسیار تأمّل‌برانگیز و عبرت‌آموز رخ داده که هریک می‌تواند مرجعی مفید برای آموزش و یادگیری سبک زندگی سالم قرار گیرد.

مجموعه ۵ جلدی «پیامبر و قصّه‌هایش» با روایت ۷۰ قصه جذاب از سیره پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، کودکان و نوجوانان را به‌گونه‌ای ملموس با فضای زندگی و اندیشه بلند رسول خدا صلی‌الله علیه و آله آشنا می‌کند.

«مثل دانه‌های شانه»، «نبرد گوسفندان»، «بعد از سه‌روز گرسنگی»، «این که شوخی نیست» و «ثروتمند مغرور» از جمله  قصّه‌های این کتاب‌ها هستند که هر جلد بر اساس آن‌ها نام‌گذاری شده است.

در فرازی از داستان «فریب ممنوع»   از  مجلد اول، می‌خوانیم:

«گندم فروش فریبکار، گندم‌های سالم را روی گندم‌های خراب ریخته بود تا خریدارها را فریب دهد. حضرت محمد صلوات الله علیه و آله از کار آن فروشنده فریبکار خیلی ناراحت شد و به او فرمود: کسی که مسلمانی را فریب دهد، از ما مسلمانان نیست.»

در حاشیه حکایت‌ها بخشی با عنوان «بیشتر بخوان، بهتر بدان» توضیحات تکمیلی و مفیدی به مخاطبان ارائه داده است. خواندن این قصّه‌های تاریخی که برای کودکان و نوجوانان بازنویسی شده بسیار شیرین و دل‌نشین بوده و یکی از راه‌های انتقال پیام‌های تربیتی و اخلاقی به آن‌ها بهره‌گیری از قالب جذّاب داستان است. همچنین بزرگ‌ترها هم می‌توانند در کنار بچّه‌ها این کتاب‌های مفید را بخوانند و از نکات و آموزه‌های اخلاقی مندرج در آن‌ها بهره گیرند.

کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور پذیرای شما عزیزان کتاب‌خوان و فرزندان دل‌بندتان برای امانت گرفتن این کتاب ارزشمند و جذاب خواهد بود.

عاشقانه‌ای نجیبانه از دوران دفاع مقدس

اشکانه

اشکانه

نویسنده: ابراهیم حسن‌بیگی

نـاشـر: قدیانی

تعداد صفحات: ۲۶۴

عاشق که شد چو پروانه‌ای بی‌پروا از خود گذشت؛ سرمایه جوانی و نشاطش را بر کف نهاد و همه را یک‌جا تقدیم محبوب کرد. تقدیم محبوبی که به هوای عاشقانه‌ای عظیم با معبود، به ‌آسانی از خود و او عبور کرده بود.

«سید اگر اشکانه را نمی‌دید، هرگز عاشق نمی‌شد؛ ولی او را دید و عاشق شد و فکر کرد دختری که اسمش اشکانه است، هرگز نخواهد فهمید جوانی که اسمش سید حسین است، چه‌قدر دوستش دارد» .

سید نمی‌دانست اشکانه تا کجا پای او و محبّتش دلاورانه صبوری می‌کند و بذر عشقی که از نگاه نجیب او در دلش جوانه زده بود را چگونه تا ثریا می‌پروراند؛ ‌ سبز و سربلند!

«اشکانه» حکایت عاشقی دو دلدار در دوران دفاع مقدّس است؛ دورانی که با ایثار و فداکاری ملّت قهرمان و غیور ایران، عشق‌های زمینی بسیاری رنگ و بوی ابدی آسمان به خود گرفت.

آن روزها، گروه‌گروه پدران، همسران و پسران رفتند و مادران، زنان و حتّی کودکان، صبورانه و سرافراز ایستادگی کردند و شیرزنان حماسه‌پرور، با قدم‌های استوار و خستگی‌ناپذیر، نقش دست‌وپا و چشم و گوش مردان دلاورشان را ایفا کردند!

اشکانه سخت گرفتار بود گرفتار عشق پاک و ناب سید، هم‌دانشگاهی‌اش، آن‌ها تنها با تبادل چند نگاه به هم دل داده بودند؛ امّا حسین که پیش از اشکانه دل در گرو دلدار دیگری داشت؛ بی‌هیچ سخن و ابراز احساساتی او را پشت سر گذاشت و گذشت و تا دِینِ بزرگش را ادا نکرد نزد اشکانه بازنگشت؛ سید که بازآمد خسته و زخمی بود و این‌بار، این اشکانه بود که با تمام وجود خواستار سید بود، سیدی که دیگر انیس و مونسش یک ویلچر بود.

برای خواندن «اشکانه» پنجمین رمان ابراهیم حسن‌بیگی به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی شهرتان مراجعه کنید و داستان ناتمام عشق سید حسین را هم‌قدم با همسر وفادارش به انجام رسانید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد