مراسم گلریزان کتاب در شهرستان سامان برگزار می شود

سامان – خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان سامان از برگزاری مراسم گلریزان کتاب در شهرستان سامان خبر داد

سعید صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه مراسم گلریزان کتاب در شهرستان سامان برگزار می شود، اظهار داشت: مراسم گلریزان کتاب همزمان با شب های قدر در اماکن مذهبی، مساجد جامع، و حضرت ابوالفضل سامان و روز قدس در نماز سیاسی و عبادی جمعه در مسجد جامع شهرستان سامان برگزار می شود.

وی با اشاره بر اینکه شعار این طرح "نذری ماندگار، ثوابی جاودانه" است، بیان داشت: هدف از برپایی این طرح با هدف نهادینه کردن فرهنگ نذر کتاب و بهره مندی افراد از کتاب های یکدیگر و فرهنگ سازی در زمینه کتاب و کتابخوانی است.

صالحی با بیان اینکه اداراتی که دارای سامانه پیامکی هستند از طریق پیامک اطلاع رسانی این طرح صورت گیرد، بیان داشت: اقدامات تبلیغاتی در سطح شهر توسط شهرداری انجام می گیرد.

فرماندار شهرستان سامان بیان داشت: افزایش فرهنگ مطالعه یکی از مهمترین ضروریات در جامعه است که نقش مهمی در توسعه همه بخش های مختلف شهرستان دارد.

وی ادامه داد: خیران باید در حوزه ساخت کتابخانه  وارد شوند و این مهم می تواند نقش مهمی در افزایش سرانه مطالعه داشته باشد.v

رشد نزولی کشور در حوزه کتابخوانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رشد نزولی کتابخوانی بین افراد جامعه خبر داد و با ابراز نگرانی از روند موجود گفت: در حال حاضر حتی از ظرفیت کتابخانه های کشور و منابع آنها برای مطالعه استفاده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وقت کتاب و کتابخوانی و سرانه اندک مطالعه در بین ایرانی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بحث کتاب و کتابخوانی امروز خودش یک مساله جدی است و علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد، متاسفانه در حوزه کتابخوانی ما یک رشد نزولی داشته‌ایم. تیراژ کتاب‌ها هم که در برخی سال‌ها بین 4 هزار تا 5 هزار نسخه و حتی بعضا 10 هزار نسخه بود، در طول سال‌های اخیر پایین آمده و گاه به زیر هزار نسخه هم می رسد. آمار کتابخوانی در کشور ما پایین آمده است و این در حالی است که تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا فرهنگ کتابخوانی در کشور جا بگیرد.
 
جنتی گفت: در بعضی کشورها شما می‌بینید که آدم‌ها در هر جایی یک کتاب جیبی یا پالتویی دستشان است و حتی در فاصله رسیدن یک قطار یا اتوبوس در ایستگاه، مشغول مطالعه هستند، ولی در ایران حتی از ظرفیت خود کتابخانه ها هم استفاده نمی شود.
 
علی جنتی که پیش از ظهر امروز یکشنبه 29 تیر در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران سخن می‌گفت، وضعیت کتابخوانی و مطالعه در این حوزه را از ضروریات و الزامات پیشرفت علم پزشکی در کشور خواند و گفت: ایران همواره مهد تمدن بوده و نه تنها در منطقه بلکه در جهان جایگاه ویژه‌ای داشته است. این جزء افتخارات ما است که کسی مثل ابن سینا را داریم که در رشته های پزشکی در زمانه خودش سرآمد بوده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی وزارتخانه متبوعش را برای ارائه هرگونه کمکی به پیشرفت علم پزشکی در کشور اعلام کرد و گفت: ما می‌توانیم از طریق برقراری ارتباط بین کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، این کتابخانه را به منابع البته عمومی تر تجهیز کنیم.
 

خوب شد نیستی ....

سلام . چند ساله اینجا خوابیدی ؟ دو ، سه ، پنج، خودت که یادته وقتی رسیدم تو رفته بودی اصلا ندیدمت فقط...زیر خاک . دست های نا محرم چقدر تنتو تکون میدنو پریشون میشی . بی معنیه اگه بگم دلم پیش توه ، تو خود دلی که حالا زیر خاکت کردن و هی...دل مرده نیستم که نمیمیری دلسرد هم نیستم چون گرمای عالمی چه جوری واست بگم ؟ دل خسته ، دل ریش ، به خدا دل خونم. همش دنبال رسیدن به تو ام اما دریغ و افسوس که دسترسی به تو محاله . می خوام با تو حرف بزنم . اگه شد تو هم جواب بدی از غم های سنگینت ، از خاطرات شیرینت...

همیشه می گفتم کاش بودی و می دیدمت . چرا رفتی ؟ چرا نیستی ، اما امروز اومدم بگم خوب شد که رفتی و نیستی . به حق همین شب جمعه چه خوب شد که رفتی و نیستی ....

خوب شد نیستی ببینی سمبل غیرت داد میزنه : خان دایی حالم از هرچی مردی و مردونه گیه به هم می خوره.... خوب شد نیستی ببینی همین حرف رو کردن پوستر و چسبوندن تو کافی شاپ هاشون ..خوب شد نیستی ببینی چه شامورتی بازی هایی که در نمیارن ...

شهر پر شده از سینه زن و علامت کش اما دریغ از یه نفر زیر علم آقام ابولفضل سینه بزنه هر کی سرش به آخوری بنده علامت کشا هم که قدماشونو می شمرن . خوب شد نیستی ببینی دیگه تار سیبیل و حرمت کلام شده باد هوا. خوب شد نیستی ببینی نه چش تو چش شدنی ، نه عجز اومدنی ..الان دسته های پونصدی و خودکار ....

خوب شد نیستی ببینی دستی که به دفاع از ناموس بالا میره از ترس دیگه پایین نمیاد. خوب شد نیستی ببینی بیشه بد جور خالی مونده و شغالها خدایی میکنن .اصلش خوب شد رفتی وگر نه تو کی طاقت این چیا رو داشتی ؟ اونوقت که این خبرا نبود دق مرگ شدی . حالا که....قربونت . دیگه تاریک شده پاشم برم آره خوب شد رفتی و نیستی تا ببینی سکوت شده قیمت نان و نفس ..... 

 

 خدا رحمتت کنه مرد.......  

مرحوم بهادر محمدی ...اولین کتابدار نمونه کشور و مسئول کتابخانه عمومی شهید جعفرزاده سامان  

 

 

طریقه‌ی کتاب خواندن

موضوع مهم در روش کتاب خواندن این است که انسان موفق شود زندگی را در کتاب بازیابد و به مدد کتاب به اسرار زندگی بهتر پی ببرد.

آیا کتاب خواندن هم کاری است؟ «وانری لاربو» مطالعه را «گناهی بدون عقاب» می‌داند و بالعکس «دکارت» آن را «گفت‌وگو با شریف‌ترین مردان قرون گذشته می‌شمارد»، و هر دو در تشخیص خود ذیحق هستند.

مطالعه مذموم مخصوص کسانی است که مطالعه در آنها اثر مخدر دارد و بدین‌وسیله از عالم حقیقت خارج شده در محیطی تصوری پا می‌گذارند. این عده یک لحظه هم نمی‌توانند بدون خواندن بگذرانند و به مطالعه هرموضوعی راغبند، مثلاً دایرةالمعارف را باز می‌کنند و مقاله راجع به نقاشی با آب و رنگ یا اصول ساختمان ماشین را با میل مطالعه می‌کنند. در مواقع تنهایی به مجلات و روزنامه‌ها پناه می‌برند، به خواندن هرصفحه‌ای که به دستشان افتاد مشغول شده و حاضر نیستند یک لحظه هم عنان به دست فکر خویش بسپارند.

 

آنها در مطالعه دنبال عقاید و اعمال نرفته تنها کلمات را از نظر می‌گذرانند تا بدان وسیله دنیا و خویشتن را فراموش کنند وحقایق را از نظر دور کنند. بدیهی است با این ترتیب کمتر مطالب پرمغز فرا می‌گیرند و به ارزش علمی و ادبی کتاب نظری ندارند.

مطالعه تفریحی از آنچه در بالا گفتیم بهتر است. این عده که کتاب «رمان» دوست دارند و این قبیل کتب را برای تفریح می‌خوانند یا از تأثیر زیبایی لذت می‌برد و یا احساسات درونیشان در اثر این نوع مطالعات بیدار شده شعف و سروری بدانها دست می‌دهد و از خواندن کتابهای «رمان» به قضایایی که در زندگی خودشان اتفاق نیافتاده است پی می‌برند.

برخی نیز کتب اخلاقی و شعر را دوست دارند زیرا می‌بینند آنچه را که خود ملاحظه کرده یا احساس نموده‌اند نویسنده به بهترین وجه شرح داده و به زبان ساده‌تر ترجمان احساسات آنها گشته است.

 

 

ادامه مطلب ...