به یمن 37 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی: معرفی 37 کتاب با موضوع انقلاب

 

 ü     نقش زنان در نهضت امام خمینی (ره/ساسان طهماسبی‌کهیانی
این پژوهش با موضوع "نقش زنان در نهضت امام خمینی (ره)
 در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول با عنوان
 "سابقه‌ی مبارزات زنان قبل ازنهضت امام خمینی". 
نقش سیاسی و اجتماعی زنان پیش از دوران پهلوی 
مطرح شده است. بخش دوم، به بررسی دیدگاه‌های امام 
خمینی درباره‌ی نقش سیاسی و اجتماعی زنان و
 نقش آنان در قیام 15 خرداد 1342 اختصاص یافته
 است. "مبارزات سیاسی زنان در سال‌های (57-1343)
 مبحث سوم از کتاب است  و 
در مبحث پایانی کتاب، "اوج‌گیری انقلاب اسلامی 
و حضور زنان"، به تفصیل از حضور زنان در ایام مختلف
 انقلاب در سال 1357 تا پیروزی انقلاب سخن رفته است.

ü     همگام با مردم در انقلاب اسلامی تا 

سقوط خدایگان.سیدمحمد هاشم‌پوریزدان‌پرست

این کتاب حاوی خاطراتی است از نگارنده درباره‌ی رخ‌دادهای 
پیش‌ از پیروزی انقلاب اسلامی که به منظور آشنا ساختن 
نسل جوان با حوادث آن دوران، نیز فرآیند مبارزاتی گذشته 
به نگارش درآمده است. عناوین برخی از این خاطرات، 
بدین‌قرار است: تعویض رئیس ساواک، جشن بی‌هنری 
و ابتذال، تصادف مشکوک و فوت حجه‌الاسلام کافی و...

ü     شکست شاهان/ پروفسور ماروین زونیسه 

این کتاب با نام اصلی MAJESTIC FAILURE the Fall of the Shahابتدا در سال ۱۹۹۱ در شیکاگو به چاپ رسید. کتاب مزبور بررسی و تلاشی دارد روانشناختانه از شخصیت محمدرضا پهلوی(شاه) از کودکی تا مرگ و رابطه این شخصیت با شکل گیری انقلاب اسلامی ایران.

در این کتاب ادعا می‌گردد که شاه به دلایل بسیار زیادی دچار نوعی از کمبود شخصیتی بوده که بر اساس آن فرد به دیگران وابسته می‌گردد. بر اساس ادعای نویسنده مهم‌ترین این دیگران عبارت بودند از رضاشاه، اشرف پهلوی، تاج الملوک مادر شاه، ارنست پرون، اسدالله علم و حسین فردوست (دوستان دوره کودکی)، فرح پهلوی، و در نهایت دولت آمریکا و در ادامه چنین نتیجه می‌گیرد که شاه در دوره انقلاب به هیچیک از این سرچشمه‌های روانی دسترسی (و یا اعتماد) نداشته است.

ü     خاطرات عزت شاهی / محسن کاظمی
خاطرات مستند عزت شاهی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی و روایت او از زندان اوین و شکنجه‌های ساواک و مجاهدین خلق و مبارزات ایدوئولوژیک و ... به ضمیمه اسناد و عکس‌های مفصل کتابی است که حسابی ذهن آدم را درگیر می‌کند.
 

ü     سقوط شاه / فریدون هویدا
فریدون هویدا برادر امیرعباس هویدا نخست وزیر معلوم‌الحال رژیم پهلوی است که به لطف صدارت برادر در سال‌های پایانی حکومت طاغوت نماینده ایران در سازمان ملل بوده است. فریدون هویدا در این کتاب که درسال 58 نوشته‌شده از تحلیل‌ها و خاطراتش در مورد حوادث منجر به فروپاشی رژیم شاهنشاهی می‌گوید.
 

ü     سقوط شاه، جان گروگان‌ها و منافع ملی / برژینسکی
هنوز هم در اخبار و تحلیل‌های سیاسی نام برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر در دوره چهارساله 1981- 1977 را می‌شنویم که معمولا از سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت بوش انتقاد می‌کند. هرچند او در این کتاب دشمنی با جمهوری اسلامی ایران را پنهان نمی‌‌کند و بدنبال سرپوش گذاشتن بر اشتباهات کارتر است اما مطالعه کتاب حقایق و نکات زیادی راجع به طرز تلقی دولتمردان آمریکا از مسادل ایران به خواننده می‌دهد.
 

ü     ظهور و سقوط سلطنت پهلوی / ارتشبد حسین فردوست
این کتاب اولین بار در دهه فجر سال 1369 با کوشش عبدالله شهبازی از روی دستنوشته‌های ارتشبد حسین فردوست، رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمد رضا شاه تهیه و تنظیم شده است.
در این کتاب دو جلدی که یکی از اولن کارهای تحقیقاتی منسجم در زمینه تاریخ انقلاب پس از پیروز انقلاب اسلامی بود بسیاری از مسائل مربوط به تاریخ نظام شاهنشاهی مثل دخالت‌های اردشیر و شاپور ریپورتر از طرف دولت انگلستان در مسائل داخلی ایران برای اولین بار به صورت مستند ارائه شد.
 

ü     ایرانی‌ها چه در سر دارند؟ / میشل فوکو
میشل فوکو به لحاظ اخلاقی در عالم اندیشه آدم خوش‌نامی نیست اما برخی نظراتش یاعث شده تا بعنوان یکی از متفکران مهم دوران پست مدرن شناخته شود.
فوکو در سال 57 قبل از پیروزی انقلاب دو بار به ایران مسافرت کرده است و در این کتاب حاصل مشاهدات خود در ایران را بیان کرده‌است.
فوکو نخستین کسی است که انقلاب ایران را اولین انقلاب بعد از انقلاب فرانسه می‌داند که در آن معنویت با سیاست پیوند خورده‌است. کتاب « ایران روح دنیای بی روح»  نیز کتاب دیگری از اوست که به موضوع انقلاب اسلامی ایران میِ‌پردازد.

 

ü     کتاب شناسی انقلاب اسلامی
انتشارات سوره مهر
این کتاب مشتمل بر فهرست توصیفى و فهرست‏مندرجات کتابهاى منتشره طى سال‏هاى 1350 تا 1372 درموضوع انقلاب اسلامى است، که روش تنظیم کتابها در آن بر اساس‏عنوان مى‏باشد. فهرست توصیفى کتب شامل: عنوان، نویسنده،مترجم، ویراستار، محل نشر، ناشر، مشخصات فیزیکى (فطع، شماره‏صفحه، تعداد جلد)، شماره رده‏بندى و کد محل نگهدارى درکتابخانه مربوطه است. اطلاعات کتابهاى این مجموعه از 24کتابخانه سراسر ایران جمع‏آورى شده و فهرست این کتابخانه‏ها درابتداى کتاب آمده است.

ü     انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن / عباسعلی عمید زنجانی
انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن دانشجویان را به یاد درسی با همین نام در لیست دروس مرکز معارف دانشگاه‌ها می‌اندازد. بعید نیست که نام این درس از کتاب مفصل آقای عمید زنجانی رئیس فعلی دانشگاه تهران گرفته شده باشد.
این کتاب ششصد صفحه‌ای با بحث‌های مفصل فرهنگی، حقوقی سیاسی و تاریخی تلاشی برای تبیین انقلاب اسلامی است.
 

ü     آخرین سفر شاه / ویلیام شوکراس
آنچه که در کتاب ۵۴۴ صفحه اى به چشم مى خورد نگاه جانبدارانه شوکراس، روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی از شاه و عملکرد او در قالب بیان نوستالژیک و تراژیک از سیر جریان حاکمیت او در سال هاى دهه چهل و پنجاه است، بى آنکه این نیت و کوشش خود را روشن و آشکار سازد.
شوکراس در این کتاب با بیش از صدها رجال مشهور و صاحب منصب دوران پهلوى به گفت وگو نشسته و از آنان دلایل و موجبات انقلاب ایران را جویا شده است، برخى از پیگیرى هاى او حتى پس از انقلاب نیز دنبال مى شود.
 

ü     ولایت فقیه / امام خمینی
کتاب ولایت فقیه امام حاصل سیزده جلسه از درس ایشان در سال 1348 هجری شمسی در هنگام اقامت در نجف است.
این کتاب که نخستین‌بار از سوی یاران امام در بیروت منتشر شد در سال 1356 در ایران برای اولین بار با عنوان نامه‌ای از امام موسوی کاشف‌الغطاء به ضمیمه بحث جهاد اکبر ایشان چاپ شد.
دانستن این‌که در اندیشه فقهی سیاسی امام سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چه می‌گذشت کمک زیادی به فهم موضع‌گیری‌های بعدی امام می‌کند.
 

ü     آغازی بر یک پایان / سید مرتضی آوینی
«
انقلاب اسلامی رستاخیز تاریخی انسان است بعد از قرن‌ها هبوط. انقلاب اسلامی یک توبه تاریخی است وبنابراین غایات آن هرگز اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیست
آغازی بر یک پایان یکی از مقاله‌های زیبای این کتاب 150 صفحه‌ای است. شهید آوینی در گفتارهای دیگر کتاب به مباحثی همچون دهه شصت و امام خمینی،اسلامیت یا جمهوریت، پروستریکای اسلامی وجود ندارد، ایمان منجی جهان فرداست و.... از آسیب‌های گریبانگیر طرفداران انقلاب می‌گوید.

 

ü     مأموریت مخفی هایزر در تهران / ژنرال آیزن‌هاور
دستور این بود: « برای واشنگتن حیاتی است که در ایران یک دولت قوی و با ثبات و در عین‌حال دوست آمریکا ( به رهبری بختیار) برقرار گردد و نظامی ها از آن کاملا حمایت‌کنند...»
ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی ارتش آمریکا در آخرین روزهای حکومت پهلوی به ایران آمد تا با هماهنگی ارتش و دولت بختیار جلوی انقلاب اسلامی را بگیر اما موفق نشد. این کتاب شامل خاطرات اوست.
 

ü     انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم / رضا داوری اردکانی
البته اگر بدلیل چاپ قدیمی این کتاب آن را پیدا نکردید سراغ بقیه کتاب‌های دکتر داوری هم که بروید خوراک فکری مناسبی برای تأمل در نسبت ما و دنیای مدرن در اختیارتان قرار می‌گیرد هر چند کتاب‌های ایشان معمولا ثقیل و دیر فهم است.
 

ü     تفسیر آفتاب / محمد رضا حکیمی
محمد رضا حکیمی مکتب تفکیک را با شور و حرارت انقلابی سال 57 در این کتاب می‌توانید ببینید.او در این کتاب مفصل 450 صفحه‌ای انقلاب اسلامی را در امتداد حاکمیت تعالیم انبیاء که همچون خورشیدی در آسمان عقل و شناخت پدیدار گشته‌است توصیف می‌کند.

ü     پیرامون انقلاب اسلامی /شهید مطهری
نمی‌توان لیستی از کتاب در موضوعات فرهنیگ سیاسی مبتلا به جامعه ما ارائه کرد و نامی از شهید مطهری نبرد.
سخنرانی در دانشکده الهیات، سخنرانی در مسجدالجواد، مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی، گفتگو با دکتر سروش و سخنرانی در مسجد فرشته مطالبیس است که در این کتاب می‌توانید ببینید و با نگاه شهید مطهری به مسائل انقلاب آشنا شوید.

 

ü     حدیث پیمانه / حمید پارسانیا
حجة الاسلام پارسانیا از دانش‌اموختگان درس فلسفه آیت‌الله جوادی آملی است. ترکیب داشته‌های سنتی حوزه با مطالعات کلاسیک ایشان در جامعه شناسی مدرن تحلیلی بومی بر مسائل سیاسی و فرهنگی تاریخ ایران است که واقعا با کتاب‌های دیگر متفاوت است.

 

ü     صحیفه انقلاب / امام خمینی
«
با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدورا به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و بسوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم
این جملات بیاد ماندنی امام در وصیت‌نامه‌شان را همه به خاطر می‌اوریم اما نکات زیاد دیگری هم در وصیت‌نامه امام راحل وجود دارد که درک بهتری از انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن به ما می‌دهد.

 

ü     جریان‌ها و جنبش‌های مذهبی- سیاسی ایران / رسول جعفریان
این کتاب حجة الاسلام جعفریان اولین بار در سال 1380 منتشر شد اما در مدت کوتاهی به چاپ‌های متعدد رسیده است.
در این کتاب می‌توانید اطلاعات کامل و مفصلی راجع به گروه‌های درگیر مبارزات سیاسی و مذهبی بین سال‌های 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی بخوانید.

ü     آوای توحید / نامه امام به گورباچف
نامه امام به گورباچف که در سال 1367 توسط هیئت ایرانی به سرپرستی آیت‌الله جوادی آملی تحویل گورباچف داده شد از کارهایی بود که فقط از مثل امام برمی‌آمد.
متن نامه به همراه شرح نامه توسط آیت‌الله جوادی آملی در کتابی با عنوان آوای توحید منتشر شده است کمک زیادی به درک بهتر دیدگاه‌های امام راجع به اهداف جهانی انقلاب اسلامی می‌کند.

ü     انقلاب و پیروزی / خاطرات هاشمی رفسنجانی از سال‌های انقلاب
همین چند ماه پیش بود که انتشار جلد ششم کتاب خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی سر و صدای زیای به پا کرد.
جلد اول این مجموعه که با نام کارنامه و خاطرات سالهای 1357 و 1358، انقلاب و پیروزی منتشر شده است خاطرات ایشان از حوادث سال‌های 1357 و 1358 است که با اشاره‌ای به ریشه‌های نهضت اسلامی امام خمینی (ره) و پیشینه مبارزات هاشمی در زمان شاه آغاز می‌شود و با حوادث مهم پس از انقلاب ادامه می‌یابد.

 

ü     نهضت امام خمینی / سید حمید روحانی
این کتاب یک مجموعه سه جلدی است. جلد سوم کتاب به شرح و بررسی و تحلیل وقایع و عملکرد گروهها و جریانات مبارزه با گرایش های فکری مختلف در ارتباط با نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی از نیمه اول دهه 1350 پرداخته و ریشه اندیشه اسلام منهای روحانیت، روشنفکری غرب زده و شخصیتهای این جریانات اختصاص دارد.
 

ü     نهضت روحانیون ایران / حجة الاسلام علی دوانی
این مجموعه که توسط مرحوم دوانی نگارش یافته‌است به بررسی نهضت روحانیون ایران از خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی و نهضت سربداران خراسان ( قرون 8-7-6 هجری قمری ) تا حرکت آیت الله حائری و آیت الله بروجردی ( قرن 14 هجری قمری ) می پردازد.
جلد نهم و دهم این اثر به بررسی نهضت روحانیان ایران از حرکت ماه محرم 1399 ه.ق (آبان 1357) تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران (فروردین 1358) اختصاص دارد.
 

ü     تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان (57-42)
مرکز اسناد نقلاب اسلامی
کتاب « مبارزات سیاسی زنان مسلمان در فاصله‌ی سال‌های 42-57 » از کارهای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است .
کتاب مشتمل بر پنج فصل است که دو فصل اول ، مدخل و بستر تاریخی پژوهش کتاب را تشکیل می‌دهد و سه فصل دیگر که در واقع متن اصلی را تشکیل می‌دهد با استناد به مصاحبه‌ها و خاطرات خانم‌ها، نگاهی دارد به چگونگی و نحوه‌ی ورود این زنان به جریانات سیاسی کشور و چگونگی فعالیت‌ها و مشارکت آنان و مشکلات موجود در این زمینه، از جمله بازداشت و زندانی شدن آنها.
 

ü     زندگینامه سیاسی امام خمینی / محمد حسن رجبی
کتاب زندگینامه سیاسی امام خمینی نوشته دکتر محمد حسن رجبی است که در آن زندگی امام خمینی در سه دوره طلبگی، رویارویی با سیاستهای فرهنگی رضاخان، و نهایتا مبارزه آشکار با رژیم وابسته پهلوی بررسی شده که در ضمن آن، ویژگیهای مبارزه امام نیز به تحلیل گذاشته شده است.

 

ü     خاطرات احمد احمد / محسن کاظمی
این کتاب هم مثل کتاب خاطرات عزت شاهی از کتاب هایی است که خواندنش خیلی بیشتر از یک رمان لذت بخش است. کتاب شامل خاطرات و زندگی سیاسی احمد احمد به زبان خودش می‌باشد که در 9 بخش ارائه شده است. محتوای کتاب دوران کودکی و اوضاع خانوادگی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه، آشنایی وی با اندیشه امام خمینی (ر)، عضویت در انجمن ضد بهاییت، فعالیت وی در حزب ملل اسلامی و دوران دستگیری و زندان، دوران سربازی و ورود به حزب‌‌الله، دوران زندان قزل قلعه و شکنجه‌های مرگبار، آشنایی وی با سازمان مجاهدین خلق و چریکهای فدایی خلق، آشنایی با آقای هاشمی رفسنجانی، ازدواج ودستگیری مجدد وی و ...است
 

ü     تاریخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
اگر لیست کتاب‌های مرکز اسناد را ببینید حتما از روی عناوین جذاب آن هوس می‌کنید که همه آن‌ها را بخرید.
این کتاب یکی دیگر از آثار مرکز اسناد است. در این اثر چگونگی خنثی‌سازی کارکرد حمایت گرانه‌ی ارتش و نیروهای مسلح از رژیم شاه توسط انقلاب اسلامی، از زبان نظامیانی که خود در آن موقع بخشی از بدنه‌ی ارتش بودند، در چارچوب مطالعه‌ای مبتنی بر شیوه‌ی «تاریخ شفاهی» بیان می‌شود.

 

ü     تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی / عبدالوهاب فراتی
در دوران تبعید امام خمینی با فعالیت و پشتکار بی نظیر به تبیین ایدئولوژی انقلابی خود پرداختند و افکار را برای برپایی حکومت اسلامی طی درس های ولایت فقیه در سال 1348 آماده کردند و از طرف دیگر با موضع گیری و افشاگری به موقع علیه رژیم پهلوی رابطه خود را با مردم مستحکم کردند. به همین جهت مردم ایران تنها راه رهایی را در شخصیت پرجاذبه و شجاع امام و ایدئولوژی ایشان دیدند.
این کتاب وقایع و رخدادهای سالهای 1357-1342 را با تکیه بر گفته ها و مشاهدات یاران نزدیک امام بازگو می کند.

 

ü     انقلاب اسلامی در پایان‌نامه‌های دانشگاهی جهان
بسیاری از ما در تحلیل مسایل سیاسی جامعه فقط وضعیت دور و بر خودمان را می‌بینیم و به اتفاقات جدی‌ای که بر اثر انقلاب اسلامی در دنیا اتفاق افتاده و همه را شگفت‌زده کرده‌است توجهی نداریم.
این کتاب می‌تواند به ما کمک کند تا دید بهتری راجع به ابعاد جهانی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

 

ü     پرسش‌ها و پاسخ‌ها / آیت‌الله مصباح یزدی
مجموعه چندجلدی پرسش‌ها و پاسخ‌ها بسیاری از سوالات و شبهات راجع به انقلاب اسلامی، اصل ولایت فقیه، مسائل مربوط به جکومت اسلامی ، نظارت استصوابی، جایگاه مجلس خبرگان و شورای نگهبان را بیان و پاسخ آنها را از زبان آیت‌الله مصباح یزدی بیان می‌کند.

 

ü     ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت / آیت الله جوادی آملی
آیت‌الله جوادی آملی در این کتاب بیانی برهانی از ولایت فقیه یکی از ارکان اصلی جمهوری اسلامی دارند و این موضوع را تبیین می‌کنند که ولایت فقیه حکومت فرد نیست حکومت قانون اسلام است.

 

ü     روز شمار انقلاب اسلامی / انتشارات سوره مهر
روز شمار انقلاب اسلامی حاصل تلاش تعداد زیادی از پژوهشگران است. این افراد از سال 1371 تا سال 1385 با واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی همکاری داشته‌اند. روزشمار انقلاب اسلامی در 10 جلد منتشر شده است. این مجموعه، شامل وقایع اول فروردین 1356 تا پانزدهم دی 1357 است. دهمین جلد از این مجموعه نیز وقایع شانزدهم تا بیست و دوم دی 1357 را دربرمی‌گیرد. کتاب مذکور، تحولات سیاسی فراوانی را در این دوره زمانی مورد پردازش قرار می‌دهد.

ü    
ارتش و انقلاب اسلامی ایران /  لطفیان، سعیده
 
هدف کتاب "ارتش و انقلاب اسلامی ایران" بررسی ساختار ارتش ایران و تأثیر روند انقلاب در گرایش ارتش به انقلاب اسلامی ایران است. نویسنده در این کتاب پس از بررسی نظری جایگاه ارتش در سیاست، ابتدا به ساختار ارتش ایران در دوران قاجار و پهلوی اول می پردازد و آنگاه جایگاه ارتش در حکومت پهلوی دوم و نقش آن را در تحولات دوران انقلاب اسلامی بررسی می کند.
 
تاریخ انتشار: فروردین 1380 تعداد صفحات: 532 قیمت: 22000 ریال قطع: وزیری نوبت چاپ: اول شمارگان: 2000
 

ü     اقتصاد و انقلاب اسلامی ایران 
(
بررسی مقایسه ای نظریه های اقتصادی با انقلاب اسلامی ایران)
 
ابتدای وقوع انقلاب اسلامی تا کنون، مهمترین سؤالی که در مجامع علمی و غیر علمی مطرح می باشد، در مورد علل وقوع این انقلاب بوده است. گذشته از بحث و جدلهایی که در این زمینه وجود دارد کتاب حاضر تحقیقی است که تنها بعد اقتصادی انقلاب را در بر می گیرد و هدف آن تطبیق نظریه های اقتصادی انقلاب با انقلاب اسلامی ایران و بررسی میزان این انطباق پذیری است.
 
تالیف: رهبری، مهدی تاریخ انتشار: فروردین 1380 تعداد صفحات: 318 قیمت: 13000 ریال قطع: وزیری نوبت چاپ: اول
شمارگان: 2000
 

ü     انقلاب اسلامی ایران چالشی بر نظریه های انقلاب /  عباس ایمان پور، زیبا اکبری
 
مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری و تکوین انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ، اسلام سیاسی معاصر و رهبری امام خمینی بود . آنچه گفته شد فرضیه‌ی اصلی این پژوهش می‌باشد . تبیین و توضیح رویدادها و ناآرامی‌هایی که در سال‌های 1356-1357 / 1978-1979 در ایران رخ داد و به سرنگونی رژیم پادشاهی و استقرار جمهوری اسلامی منجر شد ، یکی از مسائل مهم و مورد توجه نظریه‌پردازان و پژوهشگران علوم سیاسی در 27 سال گذشته بوده است .
انقلاب اسلامی ایران در شمار انقلاب‌های بزرگ جای می‌گیرد ؛ چرا که هم در اساس حکومت و هم در ایدئولوژی غالب کشور دگرگونی عمده‌ای ایجاد کرد .
در تحلیل انقلاب اسلامی رویکردهای مختلفی وجود دارد که بیانگر تأکید هر کدام از این رویکردها بر یک یا تعدادی از عوامل یا بر همه‌ی عوامل فرهنگی ، جامعه‌شناختی ، اقتصادی ، روان شناختی و سیاسی در وقوع انقلاب اسلامی می‌باشد .
اصولا نمی‌توان یک انقلاب بزرگ را با فرضیه‌های غیرعلمی تحلیل کرد لذا برای درک درست و بهتر پدیده‌ی انقلاب ، نیازمند تأملات نظری در قالب تئوری‌ها می‌باشیم .
رخداد انقلاب اسلامی فضایی برای آزمون نظریه‌های انقلاب و تأمل درباره‌ی پدیده‌ی انقلاب بود که برخی دیگر گردید . حال که بیش از یک ربع قرن از پیروزی انقلاب می‌گذرد ، هنوز ابعاد ناشناخته‌ی بسیاری وجود دارد و روش‌شناسی متداول غرب نتوانسته همه‌ی زوایای آن را تحلیل کند . 
هر یک از اندیشمندان و صاحب‌نظران به عامل یا عوامل متفاوت و متنوعی در تبیین پیروزی انقلاب اسلامی تأکید دارند ، که این امر نشان از پیچیدگی و منحصر به فرد بودن انقلاب اسلامی دارد ؛ اما هیچ‌کدام از این رهیافت‌ها تحلیل جامع و مانعی درباره‌ی انقلاب اسلامی به دست نمی‌دهند .
هدف پژوهش حاضر ، بازخوانی تحلیل‌های موجود و ارائه‌ی تبیین جدید از انقلاب اسلامی است . این رویکرد علاوه بر صحت برخی از تحلیل‌های قبلی ، عامل اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی را اسلام سیاسی با رهبری امام خمینی می‌داند . این رهیافت ، هم مدعی است و هم متواضع ، از این جهت مدعی است که ادعا دارد در تبیین انقلاب اسلامی از یک رویکرد جدید و بدیع استفاده می‌کند و می‌تواند چالشی در برابر نظریه‌های موجود درباره‌ی انقلاب اسلامی ایجاد کند و متواضع از این جهت ، که پژوهش هیچ ادعایی ندارد ، در اثبات ادعای خود ، تمام جوانب را در نظر بگیرد و یک تحلیل جامع و مانع از انقلاب اسلامی ارائه دهد .
برای بررسی و اثبات فرضیه ، پژوهش حاضر در پنج فصل سازماندهی شده است : فصل اول به بررسی و تعریف واژه‌ی انقلاب ، مفاهیم و ویژگی‌های آن پرداخته است . فصل دوم تئوری‌های موجود درباره‌ی پدیده‌ی انقلاب را از دید نظریه‌پردازانی که در این زمینه دست به تحلیل و تبیین عوامل وقوع انقلاب زده‌اند ، ارائه کرده است . فصل سوم اختصاص به تئوری‌های موجود در رابطه با انقلاب اسلامی ایران دارد . فصل چهارم مروری است بر نظریه‌های رهبری که ما را به سوی نظریه‌ی رهبری واحد در انقلاب اسلامی رهنمون می‌سازد . نهایتا در فصل پنجم نقد و تعدیلاتی در مورد رهیافت‌های مطرح شده در پژوهش انجام گرفته و نقش رهبری و اسلام سیاسی معاصر در شکل‌گیری و تکوین انقلاب اسلامی تبیین گردیده است . 
تاریخ انتشار: تیر 1387 تعداد صفحات: 220 قیمت: 18000 ریال شابک: 2-285-419-964-978 قطع: رقعی نوبت چاپ: اول، بهار 1387 شمارگان: 1500

 

ü     نمایه مقالات منتشره پیرامون انقلاب اسلامی ایران
از سال 57 تا 77(بیست سال)
این کتاب شامل نمایه‌ای کامل از مقالات منتشره طی سنوات پس از انقلاب (1357 تا 1377)درمطبوعات توسط کمیته پژوهش و مطالعات ستاد دهه فجر به مناسبت بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدوین گردیده است.
مقالات معرفی شده در این مجموعه در رابطه با انقلاب اسلامی می‌باشد تدوین کنندگان این مجموعه از فهرست موضوعی منابع استفاده کرده و در تحقیق خود موضوعات را از کلی به جزئی مرتب نموده‌اند. موضوعاتی که در این مجموعه مقالات معرفی شده‌اند شامل:
1
ـ کلیات انقلاب اسلامی؛ 2ـ ادارات، ارگانها، نهادهای انقلاب اسلامی؛ 3ـ اجتماع و انقلاب اسلامی؛ 4ـ اقتصاد و انقلاب اسلامی؛ 5ـ بسیج و انقلاب اسلامی؛ 6ـ تاریخ انقلاب اسلامی؛ 7ـ جنگ و انقلاب اسلامی؛ 8ـ دین و انقلاب اسلامی؛ 9ـ هنر و انقلاب اسلامی؛ 10ـ سیاست و انقلاب اسلامی؛ 11ـرسانه ها و انقلاب اسلامی؛ 12- فرهنگ و انقلاب اسلامی
به کوشش: شهرام اصغر نیاوند و فاطمه عبادی آق قلعه /قیمت: 43000 ریال

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد